یــادگــار

هــر چنــد جوانیــد .... سیمــرغ جـهانیــد

یــادگــار

هــر چنــد جوانیــد .... سیمــرغ جـهانیــد

عمر خیام

سلام دوستان

مطلب زیر از طرف یکی از دوستان قدیمی ارسال شده است.جهت اطلاع شما آن را منتشر می کنم:

با عرض سلام خدمت دوستان گرامی
همانطور که می دونید و شاید هم نمی دونستید پنجشنبه 28 اردیبهشت ، روز بزرگداشت حکیم عمر خیام بود.
اما...درباره خیام
نام اصلی : غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری .
متولد نیشابور
لقب : حجه الحق، حکیم، امام عصر، جانشین ابن سینا .
شماری خیام را شاگرد ابن سینا خوانده اند.اما صحت این فرضیه که خیام شاگرد ابن سینا بوده ، به دلیل تفاوت زمانی بسیار بعید است.

پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست ولی آوازه ی وی بیشتر به واسطه ی نگارش رباعیاتش است که شهرتی جهانی داشته.
همانطور که می دانیم رباعیات خیام همچون سایر بزرگان ایرانی به اغلب زبانهای زنده ترجمه شده است.

وی در زمینه هایی چون: ریاضیات، اخترشناسی، فلسفه، دین، تاریخ، گاهشماری و----------------->موسیقی  فعالیت داشته.
در ریاضیات به دلیل حل معادلات درجه سوم نام او به عنوان ریاضیدان برجسته ثبت کرده.

از دلایل دیگر سرشناسی وی: تدوین تقویم جلالی، استاد بی بدیل فلسفه، ریاضیات، منطق و متافیزیک، مثلث خیام-پاسکال، چهارضلعی خیام-ساکری بوده است.
از کتابهای وی می توان به رساله ی مشکلات الحساب(مسائلی در حساب) را نام برد.

موسیقی: خیام به تحلیل ریاضی موسیقی نیز پرداخته است و در (القول علی اجناس التی بالاربعاء) مساله ی تقسیم یک چهارم را به سه فاصله مربوط به مایه های بی نیم پرده، بانیم پرده ی بالارونده، و یک چهارم پرده را شرح می دهد..

یکی از حفره های ماه به افتخار خیام " عمر خیام " نامیده شده.
در تونس هتلی به نام خیام ساخته شده .
صادق هدایت بر این باور بود که حافظ از تشبیهات خیام بسیار استفاده کرده است.

گفته ها و ناگفته ها بسیار است، سخن کوتاه کنم و در نهایت امیدوارم با افزایش دانسته ها در رابطه با بزرگان ایرانی بیشتر به خود ببالیم.

**************
ناکرده گنه در این جهان کیست بگو!     
آن کس که گنه نکرد چون زیست بگو!

من بد کنم و تو بد مکافات دهی
پس فرق میان من و تو چیست بگو!
**************
هرگز دل من ز علم محروم نشد
کم ماند ز اسرار که معلوم نشد

هفتاد و دو سال فکر کردم شب و روز
معلومم شد که هیچ معلوم نشد!
**************
با سپاس فراوان از گرد آورنده ی مطلب

نظرات 4 + ارسال نظر
مهبود متین جمعه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:28 ب.ظ

من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر گیر و من نتوانم

تنبل تنبلا جمعه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:54 ب.ظ

حافظ دربارهٔ بهشت با ترس سخن می‌گوید:
باغ فردوس لطیف است و لیکن زینهار تو غنیمت شمر این سایهٔ بید و لب کشت

اما خیام بدون پرده‌پوشی می‌گوید:

گویند بهشت و حور عین خواهد بود آنجا می‌ناب و انگبین خواهد بود
گر ما مِی و معشوقه گزیدیم چه باک؟ چون عاقبت کار چنین خواهد بود

علیپور شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:44 ق.ظ

تو خدمت اکثر رباعیاتشو حفظ کردم
کلا اشعارش رو دوست دارم حقیقت رو میگه

۸۹۰۲۴۸۴۵۵ سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:48 ق.ظ

سلام استاد.وققتون بخیر.
فکر نمی کنم یه مثبت ارزش خورد کردن شخصیت یک دانشجو در مقابل همکلاسیاش رو داشته باشه.
تا الان به هیچ وجه بنده هیچ بی احترامی به شما نکردم و اگر حرفی هم داشته باشم عادت به خفا و پنهان کاری نداریم ودر شان خودم نمی بینم شخصیت خودم رو ببرم زیر سوال.
موفق باشد.

این نظر شماست
اگر کسی شخصیت خودش را خورد می کند مشکل از خودش است نه دیگری
چرا کسان دیگری اقدام به خورد کردن شخصیت خود نمی کنند؟
بنده کی به نیت تحقیر به کسی توهین کرده ام که شخصیت او خورد شده باشد؟
چرا بی جا متهم می کنید و نسنجیده انتقاد...
بنده که توان تنظیم شرایط روحی روانی تمام انسانهای پیرامونم را ندارم!
یک دانشجو باید خودش ظرفیت ش را بالا ببرد نه اینکه من هر روز برای شخصیت او ظرفیت سازی کنم...
قوانین تشویق وتنبیه را من کشف نکرده ام که شما به آن ایراد می گیرید.یک بحث علمی است و اگر در مورد آن اطلاع کافی ندارید بهتر است کمی در مورد آن مطالعه بفرمایید...
حالا مقصر من هستم که موقع ثبت مثبت و منفی برای دانشجویان با رفتارهای نامناسب برخی مواجه می شوم؟
مگر ترمهای گذشته من مثبت و منفی نمی دادم به دوستان؟
چرا آنموقع کسی التماس نمی کرد...کسی که منفی می خورد اهانت هم نمی کرد...این از شعور و ظرفیت بالای دانشجویان ترمهای گذشته بوده.
امیدوارم در مورد نقد هم متوجه باشید که باید منصفانه و بدون بار اهانت باشد...شما از کجا به این جمع بندی رسیدید که بنده مذهبی نیستم؟!هر نقدی را هم نباید هرجا نوشت
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد